سنجش تطبیقی ـ تحلیلی شیوه تفسیری البرهان و نورالثقلین

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)، قزوین، ایران

2 استادیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی، تهران، ایران

چکیده

تفسیر روایی از کهن‌ترین گونه‌های تفسیری می‌باشد که در قرن یازدهم وبا رواج تفکر اخباری‌گری بر حوزه-های علمی شیعی، به اوج خود رسید. تفسیر البرهان و نورالثقلین ازجمله مهم‌ترین تفاسیر روایی امامیه می‌باشند که توسط سیدهاشم بحرانی وعبدعلی حویزی در نیمه اول قرن یازدهم، تألیف شده‌اند. این تفاسیر شامل همه سُور قرآن بوده وروایات منقول از ائمه(ع) بدون اظهارنظر مؤلفان گردآمده‌اند. انگیزه مؤلفان، نشان دادن شأن والای اهل‌بیت(ع) در فهم آیات‌الهی بوده است. با وجود آنکه هردو تفسیر درزمره تفاسیر مأثور محض محسوب شده ودر یک برهه زمانی به رشته تحریر درآمده‌اند، اما ازنظر محتوا، سبک نگارش وشیوه تفسیری بایکدیگر متفاوت بوده وخروجی این دو تفسیر ازهم متمایز است. تحقیق حاضر به روش توصیفی ـ تحلیلی به سنجش تطبیقی ـ تحلیلی شیوه تفسیری البرهان ونورالثقلین می‌پردازد، تا به این سؤال پاسخ دهد که چه عواملی سبب تفاوت خروجی هردو تفسیر گشته است؟ با نگاه کاوش‌گرایانه به محتوای تفاسیر البرهان ونورالثقلین مشخص گردید مهم‌ترین تشابه شیوه تفسیری دو مفسر، شامل تشابه در محتوا وتشابه در سبک نظیر پرداختن به روایات مقام وشأن اهل‌بیت(ع) وبیان مطالب دفاع از شیعه می‌باشد که احادیث تحریف‌نما، احادیث اختلاف قرائت واخباری‌گری، از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در شباهت سبک ومحتوای این دو تفسیر به‌شمار می‌آید. تمایزات دو تفسیر البرهان ونورالثقلین شامل عوامل شناختی نظیر: باورهای مذهبی، اظهارنظرهای شخصی، اعتبار عقل در تفسیر قرآن بوده وعوامل غیرشناختی نظیر: احتیاط در نقل کامل و یا تقطیع روایت، حساسیت در نقل کامل سند حدیث، احتیاط در نقل روایات اسرائیلی، احتیاط در نقل روایات متعارض و تأثیر موقعیت مکانی مفسر می‌باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A comparative-analytical evaluation of Al-Barhan and Noor al-Saghlain's interpretation method

نویسندگان [English]

  • Mohammad Reza Pircheragh 1
  • Morteza Ghasemi Hamed 2
1 Associate Professor at Imam Khomeini International University, Qazvin, Iran
2 Assistant Professor, Department of Quranic and Hadith Sciences, International University of Islamic Denominations,Tehran, Iran
چکیده [English]

Narrative commentary is one of the oldest types of commentary that reached its peak in the 11th century with the spread of Akhbarist thinking on Shia scientific fields. Tafsir al-Barhan and Noor al-Saqlain are among the most important narrative commentaries of the Imamiyyah, which were written by Seyyed Hashem Bahrani and Abdul Ali Hawizi in the first half of the 11th century. These interpretations include all the surahs of the Qur'an and the narrations transmitted by the imams (pbuh) have been collected without commenting by the authors. The motivation of the authors was to show the high dignity of Ahl al-Bayt (AS) in understanding the divine verses. Even though both commentaries are considered pure proverbial commentaries and they were written at the same time, but in terms of content, writing style and interpretation method are different from each other and the output of these two commentaries are different. The present research deals with the descriptive-analytical method to the comparative-analytical assessment of Al-Barhan and Noor al-Saqlain's interpretation method, in order to answer the question that what factors caused the difference in the output of both interpretations? With an exploratory look at the content of the commentaries of al-Barhan and Noor al-Saqlain, it was found that the most important similarity in the interpretation method of the two commentators, including the similarity in content and the similarity in style, such as dealing with the traditions of the status and affairs of the Ahl al-Bayt (pbuh) and expressing the content of the defense of Shia, which distorts the hadiths, the hadiths of different readings and reporting, from The most important influencing factors are the similarity of style and content of these two interpretations. The differences between two Tafsir al-Barhan and Noor al-Saqlain include cognitive factors such as: religious beliefs, personal comments, the validity of reason in the interpretation of the Qur'an, and non-cognitive factors such as: caution in quoting complete or fragmented narrations, sensitivity in quoting complete hadith, caution in quoting Israeli traditions, caution in Narration of conflicting narrations and the influence of the location of the interpreter.

کلیدواژه‌ها [English]

  • proverb interpretation
  • critical
  • Hawizi
  • Al-Barhan in Tafsir al-Qur'an
  • Noor al-Saqlain

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 28 مهر 1403
  • تاریخ دریافت: 12 اردیبهشت 1403
  • تاریخ بازنگری: 09 خرداد 1403
  • تاریخ پذیرش: 28 مهر 1403