در صدور حدیث غدیر که مهمترین مستند مسأله خلافت پیامبر است، هیچ تردیدی وجود ندارد. از نظر دلالت فریقین قبول دارند که مولا بودن علی بن ابیطالبg با این حدیث اثبات میشود، اما اهل تسنّن معنای مولا را دوستی و محبت میدانند و امامیه بر این باورند که مولویت به معنای سرپرستی همه جانبه است. دو طرف برای اثبات سخن خود به شواهد گوناگونی استناد میکنند. فریقین گزارش کردهاند که پیامبرa در هنگام ایراد خطبه غدیر، علی بن ابیطالبg را با عمامه معروف خودشان معمم کردند. فرضیه این تحقیق آن است که معمم کردن علی در حین ایراد خطبه غدیر به مثابه قرینهای متصله برداشت امامیه از حدیث غدیر را اثبات میکند. نویسنده با جستار در منابع روایی و ادبی سعی نموده، نماد معمم کردن را در فرهنگ جاهلی و اسلامی معنا و این فرضیه را اثبات کند که پیامبر با معمم کردن علی بی ابیطالبg در روز غدیر و برجسته کردن این پدیده، در روزهای پس از واقعه غدیر خواستند ریاست ایشان را در حافظه جامعه ماندگار کنند.
عشایری منفرد, محمد . (1398). معمم نمودن امیرالمؤمنین (ع) توسط پیامبر (ص) و تأثیر آن در شرح حدیث غدیر در منابع فریقین. پژوهشنامه علوم حدیث تطبیقی (علمی پژوهشی), 6(10), 85-103.
MLA
عشایری منفرد, محمد . "معمم نمودن امیرالمؤمنین (ع) توسط پیامبر (ص) و تأثیر آن در شرح حدیث غدیر در منابع فریقین", پژوهشنامه علوم حدیث تطبیقی (علمی پژوهشی), 6, 10, 1398, 85-103.
HARVARD
عشایری منفرد, محمد. (1398). 'معمم نمودن امیرالمؤمنین (ع) توسط پیامبر (ص) و تأثیر آن در شرح حدیث غدیر در منابع فریقین', پژوهشنامه علوم حدیث تطبیقی (علمی پژوهشی), 6(10), pp. 85-103.
CHICAGO
محمد عشایری منفرد, "معمم نمودن امیرالمؤمنین (ع) توسط پیامبر (ص) و تأثیر آن در شرح حدیث غدیر در منابع فریقین," پژوهشنامه علوم حدیث تطبیقی (علمی پژوهشی), 6 10 (1398): 85-103,
VANCOUVER
عشایری منفرد, محمد. معمم نمودن امیرالمؤمنین (ع) توسط پیامبر (ص) و تأثیر آن در شرح حدیث غدیر در منابع فریقین. پژوهشنامه علوم حدیث تطبیقی (علمی پژوهشی), 1398; 6(10): 85-103.