نوع مقاله : مقاله علمی ترویجی
نویسنده
مدرس جامعه المصطفی العالمیه
چکیده
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسنده [English]
The phenomenon of hadith and research regarding it has brought about a vast narrative heritage throughout history. In the contemporary period, and with the advent of the Islamic Revolution of Iran in 1979 that focused on Islamic refrains, the attention to hadith has increased exponentially and in various aspects. Hadith research has become more developed and this has led to the establishment of universities, research centers etc. that primarily focus on hadith. One of the areas of growth and development in hadith studies pertains to its research. As to how much growth it has undergone and at what rate, that is the question that has been answered in the present article. By reviewing the important indicators of the study of hadith, such as journals, dissertations, publications, libraries etc. , after the victory of the Islamic Revolution, we note that it has grown significantly. Furthermore, it is seen that some of the research has only been the developed after the victory of the revolution
کلیدواژهها [English]
مقدمه
حدیث، پس از قرآن کریم، دومین منبع مهم در دین اسلام است. در معارف شیعی به آنچه که از رسول اکرمa و ائمه معصومینb از قول، فعل و تقریر به دست ما رسیده است، حدیث گفته میشود. انتساب حدیث به معصومینb موجب مبنا قرار گرفتن آن برای عمل مسلمین شده و جایگاه رفیعی در نزد مسلمانان دارد. از همین رو مسلمانان به آموزش، فراگیرى و همچنین ثبت و تدوین و تفسیر احادیث، توجه بسیاری کرده و مجموعههاى حدیثى را که شامل هزاران روایت در تمام موضوعات مورد نیاز مسلمانان است، فراهم آوردهاند. چنین رویکردِ روز افزونی باعث شد تا دانش حدیث به تدریج شکل گرفته و شاخههای متعددی برای فهمِ مقصودِ اصلی امام معصوم ایجاد گردد و بدین ترتیب، دانشهاى رجال، تاریخ حدیث، مصطلحات حدیث، فقه الحدیث و. . . براى حفظ، نشر، فهم و تبیین میراث روایى پدید آمد.
شکلگیری دانشهای حدیثی و پژوهش در دامنه آن و همچنین تدوین آثار حدیثى وحجم انبوه پژوهشها و تحقیقات علما و دانشمندان در عرصه دانشهای مختلف حدیث، موجب به وجود آمدن میراث عظیم روایی در طول تاریخ گردیده است. در دوره معاصر و با وقوع انقلاب اسلامی ایران در سال 1357 با محوریت شعارهای اسلامی، به حدیث بیش از پیش توجه گردید از این رو برای بهره جستن از این سرمایه عظیم و برای یافتن پاسخی برای حل مسائل روز در ابعاد مختلف، حدیثپژوهی شکل رشد یافتهتری به خود گرفته و موجب تأسیس دانشکدهها، مراکز تحقیقاتى حدیثى و. . . گردید که هر یک با طرح نظریاتی در گسترش و همچنین اعتلای دانش حدیث گامهای مؤثرى برداشتند. در این نوشتار برآنیم که رشد دانش حدیث را در بخش پژوهش، در طول زمانی چهلساله بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تبیین و معرفی کنیم. در این بررسی به بخشهای مختلف پژوهش، از جمله واحدهای پژوهشی حدیثی، نشریات، پایاننامهها، انتشارات، انجمنهای علمی و کتابخانه پرداخته شده است.
1. واحدهای پژوهشی
پیش از انقلاب اسلامی، پژوهشهای حدیثی بیشتر بهصورت فردی و یا گروهی، غیررسمی و مقطعی بوده است؛ آثار برخی از علماء در زمینه دانش حدیث، مانند: معجم رجال الحدیث مرحوم آیت الله خویی از این دست از فعالیتهاست. سال 1343 اولین موسسه رسمی از سوی جمعی از علما در راستای پاسخگویی به شبهات و مبارزه با افکار التقاطی و مسموم، به نام موسسه در راه حق تأسیس گردید. این مؤسسه با پژوهش و نشر مجلات و جزوات در تشریح مسائل اعتقادی و اجتماعی و تاریخی، به تبلیغ دین در بین نوجوانان و جوانان پرداخته است. پس از آن تا ظهور انقلاب شکوهمند اسلامی، هیچ واحد پژوهشی اسلامی به صورت رسمی تأسیس نشده بود؛ اما از اوایل انقلاب، شاهد شکوفهزدن مراکز تحقیقاتی اسلامی در سطح کشور بهویژه در شهر مقدس قم هستیم. اکنون بیش از 50 واحد پژوهشی رسمی علوم اسلامی در کشور تأسیس شده است. در این میان برخی از مؤسسات در عرصه علوم و معارف حدیث قدمهای خوبی برداشته است که در این بخش به مهمترین واحدهای پژوهشی که بهصورت رسمی در حوزه علوم و معارف حدیث فعالیت دارند، به ترتیب تاریخ تأسیس پرداخته میشود:
یک ـ بنیاد بین المللی نهجالبلاغه
بنیاد نهجالبلاغه در سال 1355 کار خود را با تحقیق و پژوهش در متن نهجالبلاغه آغاز مینماید و تا سال 1357 و پیروزی انقلاب اسلامی بهطور محدود فعالیت خود را پیمیگیرد؛ پس از پیروزی انقلاب اسلامی و بازشدن فضای فرهنگی و علمی و برداشته شدن موانع حکومت گذشته گسترش پیدا کرده و با پیام امامe به کنگره هزاره نهجالبلاغه رسماً افتتاح شد. این مرکز پژوهشی تا کنون توانسته است، بیش از 200 عنوان کتاب تألیف ویا تحقیق و ترجمه نماید. در این میان تحقیق و چاپ نسخههای خطی و قدیمی نهجالبلاغه و شرحهای کهن، بیشتر جلب توجه میکند که مهمترین آنها عبارتنداز: تحقیق نسخههای قدیمی نهجالبلاغه توسط آیتا… خزعلی و علامه عطاردی و دکتر سیدجواد مصطفوی؛ تحقیق جامع و کامل درباره کل کلمات حضرت امیرمومنان علیg که در 30مجلد؛ آخرین پژوهشهای بنیاد کتابهای «ارتباط نهجالبلاغه با قرآن» و «مثل و تمثیل در نهج البلاغه» است (ر. ک: www. nahjolbalagheh. ir).
دوـ مؤسّسه آلُ البَیْت لاِحیاءِ التُّراث
مؤسسه آل البیتb در سال ۱۳۶۲ش با هدف احیای متون و منابع مهم که عالمان و محققان اسلامی در رشتهها و علوم مختلف در قرون مختلف نگاشتهاند، تأسیس شده است. این مرکز تحقیقاتی در احیای کتابهای حدیثی نقش مهمی را ایفاء کرده است. از جمله کتابهایی که موسسه آل البیت تحقیق و تصحیح و چاپ نموده است عبارتنداز: عیون اخبار الرضاg، الامالی شیخ صدوقe، کامل الزیارات، تفصیل وسائل الشیعه، مستدرک الوسائل، فوائدالرجالیه و. . . .
سه ـ گروه حدیثپژوهی بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی
بنیاد پژوهشهاى اسلامى با هدف ترویج و نشر فرهنگ اسلامى در تاریخ 1363 تأسیس شد. گروه حدیثپژوهی از نخستین گروههای این بنیاد است که در سال 1364 شروع به کار کرده است. این گروه با فعالیتهای علمی، پژوهشی، تصحیح و ترجمه متون ارزشمند حدیث و رجال شیعه و تألیف آثاری ارزنده در مسائل حدیث و مسائل مورد نیاز جامعه به عنوان مرکز حدیثی شناخته میشود. پژوهش با موضوع احادیث امام رضاg از کار ویژه گروه حدیثپژوهی است؛ از جمله آثار علمی این گروه عبارتنداز: موسوعه الحدیث النبوی، هزار موضوع هزار حدیث از امام رضاg، تصحیح و تحقیق عیون اخبارالرضاg، مدینة البلاغه، ترجمه عربی فاکهة الذاکرین، غریب الحدیث فی الکتب الاربعه و. . . .
چهار ـ پژوهشکده تاریخ و سیره اهلبیتb
پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیتb زیرمجموعه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، جهت بررسی روشمند حوزههای مرتبط با تاریخ و سیره اهلبیتb و بسترهای تأثیرگذار در آنها، در سال 1364 تأسیس و فعالیتهای پژوهشی خود را آغاز کرد. مهمترین آثار دانش حدیثی این پژوهشکده عبارتنداز: تصحیح کتاب اضبط المقال فى شرح اسماء الرجال، راویان مشترک، ارزیابی اخبار قضاوتهای امیرالمؤمنین علیg، ارزیابى روایات و منابع مکتوب امامیه درباره زندگانى امامانb، نقد و بررسی روایات سیره نبوی، ارزیابی اخبار مناقب امامان شیعه و. . . . یکی از مهمترین اثر پژوهشی این پژوهشکده، تولید دانشنامه اهل بیتb است که مجموع اطلاعات روشمند و علمی با محوریت چهارده معصومb را در بر میگیرد (ر. ک: www. isca. ac. ir).
پنج ـ مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور)
مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) با عنایت رهبر فرزانه انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنهای (مدظله العالی) در سال ۱۳۶۸ تأسیس شده است. معاونت پژوهشی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی به عنوان نقطه شروع تولید و عرضه محصولات مرکز، وظیفه مطالعه، گزینش، پژوهش، تحلیل و غنیسازی منابع، بررسی و شناسایی خواستههای محققان و همچنین ارایه طرحهای کارآمد متناسب با نیازهای پژوهشگران و مخاطبان در بسترهای دیجیتالی برخط و برون خط را بر عهده دارد. بر این اساس، معاونت پژوهشی از گروههای مختلف علمی و ادارههای مرتبط با پژوهشِ محتوا تشکیل شده است. دو گروه علمی حدیثی این معاونت به شرح ذیل است:
گروه علوم حدیث: این گروه به منظور گزینش منابع حدیثی، تحلیل منابع و پژوهش در آن و سازماندهی اطلاعات حدیثی برای عرضه در سکوهای برخط، برونخط و حاملهای همراه ایجاد شده است. از مهمترین وظایف این گروه، پردازشهای متنی و تحلیل متون به منظور دستیابی هوشمندانه کاربران محصولات نور به متون حدیثی میباشد. تاکنون نرم افزارهای مختلفی در این گروه تولید و در اختیار حدیثپژوهان و عموم علاقمندان به برنامههای حدیثی قرار گرفته است که مهمترین آنها عبارت است از: نرم افزار جامع الاحادیث، گنجینه روایات نور، پایگاه نورحدیث و محصولات شخصیت محور شامل آثار محدثین بزرگ.
گروه رجال: این گروه در راستای کمک به محققان این رشته، جهت دستیابی سهل و سریع به اسناد احادیث و احوال راویان و ارزیابی و بازسازی آنها فعالیت میکند. از مهمترین وظایف این گروه، تحلیل و پژوهش منابع رجالی و ایجاد سامانه خبره رجالی است. نرم افزارهای درایه النور، اسناد کتابهای شیخ صدوق و کتابخانه رجال شیعه، از مهمترین برنامههای تولیدی این گروه به شمار میرود. تکمیل روند شناسایی راویان و بازسازی و ارزیابی اسناد و ارائه ادلّه آن در کتب اربعه، وسائل الشیعه، کتابهای مرحوم شیخ صدوق و منابع کتاب بحارالانوار و نیز اتصال تعلیقههای مرحوم آیت الله العظمی بروجردیe و برخی از بزرگان به سندها، از برنامههای آینده این گروه میباشد (ر.ک: www. noorsoft. org).
شش ـ مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولیعصرf
مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصرf در سال ۱۳۷۰ش زیر نظر حضرت آیت اللّه خزعلى با مسئولیت آیت الله سید محمد حسینى قزوینى در راستاى تحقیقات معارف اسلامى به ویژه بخش فقه، رجال وحدیث تأسیس گردید. این واحد پژوهشی با هدف تألیف «موسوعه اطراف الحدیث»، تألیف «موسوعه هر یک از معصومان b، تألیف «احادیث مقطوعه و مرفوعه» و. . . تأسیس شده است. از جمله آثار منتشره شده از این مؤسسه میتوان به کتابهای ذیل اشاره کرد: «موسوعة الامام الکاظم g در 8 جلد»؛ «موسوعة الامام الرضا g در 8 جلد»، «موسوعة الامام الجواد g در 2 جلد»، «موسوعة الامام الهادیg در 4 جلد، موسوعة الامام العسکریg در 6 جلد» و تحقیق «کتاب الجامع فی الرجال» و. . . (ر. ک: valiasr-aj. com).
هفت ـ مؤسسه پیام امام هادیg
موسسه پیام امام هادیg در سال 1371 ش با هدف تصحیح و تحقیق، تألیف، احیاء تراث و نشر کتابهای فقه، حدیث و معارف مورد نیاز اسلامی و برطرف کردن کمبودهای تحقیقی جامعه خصوصاً حوزههای علمیه، تاسیس شد. این مؤسسه دارای گروههای پژوهشی متعددی از جمله گروه پژوهشی حدیث است. تحقیق و تصحیح کتاب «منتخب الأنوار المضیئه فی ذکر الحجه»، تصحیح و تحقیق کتاب «الإعتقادات شیخ صدوق»، تألیف کتاب «دعاء الندبه و توثیقه من الکتاب و السنه»، تألیف کتاب «موسوعه زیارات المعصومینb در 7 مجلد» و. . . از آثار این مرکز پژوهشی است (ر. ک: www. nipc. ir).
هشت ـ مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث (پژوهشگاه قرآن و حدیث)
مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث بهعنوان نخستین مجموعه مستقل حدیث پژوهی در جهان تشیع، درباره حدیث و مسائل مربوط به آن فعالیت میکند. این مؤسسه در سال 1374 بهطور رسمی آغاز بهکار کرد. از مهمترین اقدامات مؤسسه میتوان به راه اندازی پژوهشکده علوم و معارف حدیث در همان سال اشاره نمود. پژوهشکده تفسیر اهل بیت b، پژوهشکده کلام اهل بیتb و پژوهشکده اخلاق و روان شناسی اسلامی نیز در سالهای بعد به این موسسه اضافه گردید که در سال 1392 منجر به تأسیس پژوهشگاه قرآن و حدیث شد.
بیش از 100 آثار علمی حدیثی همچون: کتاب میزان الحکمه، دانشنامه قرآن و حدیث، دانشنامه امیرالمومنینg، دانشنامه امام حسینg، دانشنامه امام مهدیf و. . . در کارنامه این پژوهشگاه است. کتاب 3جلدی شناختنامه حدیث از آخرین اثر پژوهشی پژوهشگاه قرآن و حدیث منتشر شده است.
با توجه به آنچه گذشت از مجموع بیش از 50 مرکز تحقیقاتی علوم اسلامی، سهم واحدهای پژوهشی علوم و معارف حدیث 16 درصد است. پس از تأسیس بنیاد نهج البلاغه در اول انقلاب، تا سال1362 شاهد راهاندازی واحد پژوهشی حدیثی نیستیم؛ اما بعد از آن تا سال 1374 سالهای رونق و شکلگیری مراکز و گروههای حدیث پژوهی است. لازم به ذکر است به جز پژوهشگاه قرآن و حدیث بهعنوان نخستین مجموعه مستقل حدیثپژوهی، بقیه مراکز تحقیقات مستقل و صرفا حدیثی ندارند؛ بلکه در کنار سایر گروههای پژوهشی، گروه حدیث نیز تعریف شده است. از سال 1374 تا کنون واحدهای حدیثپژوهی دیگری شکل نگرفت و صرفا مراکز و مؤسسات مذکور توسعه یافتند. دلیل آن را میتوان دو چیز دانست: اول؛ خلأهای پژوهشی دیگر رشتههای علوم اسلامی به ویژه علوم میانرشتهای دانست که انگیزه تأسیس پژوهشگاهها را به سمت خود کشاند؛ دوم؛ وجود مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث بهعنوان متصدی مستقل حدیثپژوهی، سبب شد، دیگران در این زمینه کمتر فعالیت کنند.
2. مجلات
اولین مجله در ایران در سال 1279ش به نام «فلاحت مظفری» منتشر شده و در موضوع کشاورزی بوده است. بعد از آن در سال 1300ش مجله «قشون ارتش» منتشر میشود که اکنون نیز قدیمیترین مجله در حال انتشار، با اسم «مهنامه ارتش» ادامه دارد. همچنین در سال 1320ش مجله «اطلاعات هفتگی» به دلیل اطلاعات عمومی و غیرسیاسی بودنش، جایگاه ویژهای بین مردم پیدا میکند (www.fa.wikipedia.org). اولین نشریه رسمی با گرایش علوم اسلامی دو مجلهایی است که همزمان در سال 1337 تأسیس شدهاند که عبارتنداز:
ـ مجله «درسهایی از مکتب اسلام»: این مجله از سوی جمعی از علمای حوزه علمیه قم راهانداز شد و اکنون نیز به فعالیت خود ادامه میدهد و تا کنون 755 شماره به چاپ رسانده است.
ـ مجله «مقالات و بررسیها» از سوی دانشکده علوم معقول و منقول دانشگاه تهران تأسیس شد و تا سال 1388 این مجله با همین نام توسط دانشکده الهیات و معارف اسلامی منتشر میشد، اما از سال 88 تا کنون با تغییر گرایش و نشرتخصصی مقالات و تغییر نام مجله به «پژوهشهای قرآن و حدیث» به فعالیت خود ادامه میدهد.
قبل از انقلاب اسلامی بهجز دو مجله مزبور که در زمینه کلی علوم اسلامی بود، نشریه دیگری بهصورت رسمی منتشر نشده است؛ اما با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی مجلات علوم اسلامی یکی پس از دیگری با گرایشهای مختلف تأسیس و انتشار یافت؛ در این بخش به معرفی و بررسی وضعیت کمّی نشریاتی که در گرایش مستقل «علوم و معارف حدیث» و یا مشترک «قرآن و حدیث» هستند پرداخته میشود.
الف) معرفی نشریات
مجلاتی که در طول چهل سال انقلاب اسلامی تأسیس و منتشر شدهاند به ترتیب سال تأسیس به شرح ذیل است:
نشریات 1357 تا 1360
اولین مجله با گرایش قرآن و حدیث همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 در دانشگاه فردوسی مشهد، راهاندازی شده که مشخصات آن بهشرح ذیل است:
نام مجله |
صاحب امتیاز |
سال تأسیس |
دوره انتشار |
شمارگان |
تعداد مقاله |
رتبه |
گرایش |
رهیافتهایی در علوم قرآن و حدیث |
دانشگاه فردوسی مشهد |
1357 |
دوفصلنامه |
101 |
600 |
پژوهشی |
قرآن و حدیث |
در سه ساله اول انقلاب، تنها مجله منتشرشده با رویکرد قرآنی و حدیثی، مجله مزبور است و بعد از آن تا اوائل دهه شصت نشریه دیگری تأسیس نمیگردد.
نشریات دهه 60
در سالهای 1360 تا 1370 سه مجله در گرایش قرآن و حدیث تأسیس شده است که عبارتنداز:
نام مجله |
صاحب امتیاز |
سال تأسیس |
دوره انتشار |
شمارگان |
تعداد مقاله |
رتبه |
گرایش |
مشکوة |
بنیاد پژوهشهای اسلامی |
1361 |
فصلنامه |
139 |
1120 |
ترویجی |
حدیث |
تراثنا |
موسسه آلالبیتb |
1364 |
فصلنامه |
132 |
1000 |
بدون رتبه |
قرآن و حدیث |
مطالعات تاریخی قرآن و حدیث (صحیفه مبین) |
معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد |
1366 |
دوفصلنامه |
61 |
430 |
پژوهشی |
قرآن و حدیث |
در این بین، مجله «مشکوة» بیشتر با رویکرد علوم و معارف حدیثی منتشر شده است و مجله «صحیفه مبین» که ابتدا با گرایش کلی قرآن و حدیث منتشره میشده و بعد با تغییر رویکرد و تخصصیترکردن اهداف مجله، با اسم «مطالعات تاریخی قرآن و حدیث» به فعالیت خود ادامه میدهد.
نشریات دهه 70
پس از سال 1366 به مدت 9سال شاهد تأسیس مجله در این حوزه نیستیم؛ تا اینکه در سال 1375 با راه اندازی سه مجله از یک مجموعه، آن هم با گرایش مستقل حدیثپژوهی رونق دیگری به فعالیتهای حدیثی کشور داده میشود. مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث با راهاندازی سه مجله ذیل دهه 70 را نشر مقالات حدیثی به خود اختصاص داده است.
نام مجله |
صاحب امتیاز |
سال تأسیس |
دوره انتشار |
شمارگان |
تعداد مقاله |
رتبه |
گرایش |
علوم حدیث |
موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث |
1375 |
فصلنامه |
62 |
495 |
پژوهشی |
حدیث |
علوم الحدیث |
موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث |
1376 |
فصلنامه |
22 |
170 |
بدون رتبه |
حدیث |
میراث حدیث شیعه |
موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث |
1377 |
گاهنامه |
21 |
150 |
بدون رتبه |
حدیث |
لازم بهذکر است دو نشریه «علوم الحدیث» پس از انتشار 22 شماره و «میراث حدیث شیعه» با 21 شماره به صلاحدید صاحب امتیاز متوقف شدهاند.
نشریات دهه 80
بعد از سال 77 به مدت چهار سال، اثری از تأسیس مجله در گرایش قرآن وحدیث دیده نمیشود، در سال 81، باز از سوی موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث مجله دیگری با رویکرد صرفا حدیثی رونمایی میگردد. این دهه با 13 نشریه دهه شکوفایی مجلات قرآنی و حدیثی است. نشریات این دهه عبارتنداز:
نام مجله |
صاحب امتیاز |
سال تأسیس |
دوره انتشار |
شمارگان |
تعداد مقاله |
رتبه |
گرایش |
حدیث اندیشه |
دانشگاه قرآن و حدیث |
1381 |
دوفصلنامه |
24 |
150 |
ترویجی |
حدیث |
پژوهشهای نهج البلاغه |
بنیاد نهج البلاغه |
1381 |
فصلنامه |
64 |
512 |
پژوهشی |
حدیث |
پژوهشنامه قرآن و حدیث |
انجمن علوم قرآن و حدیث ایران |
1382 |
دوفصلنامه |
22 |
132 |
پژوهشی |
قرآن و حدیث |
سفینه |
موسسه فرهنگی نبأ مبین |
1382 |
فصلنامه |
60 |
550 |
ترویجی |
قرآن و حدیث |
تحقیقات علوم قرآن و حدیث |
دانشگاه الزهرا |
1383 |
فصلنامه |
39 |
275 |
پژوهشی |
قرآن و حدیث |
مطالعات قرآن و حدیث |
دانشگاه امام صادقg |
1386 |
دوفصلنامه |
22 |
153 |
پژوهشی |
قرآن و حدیث |
حدیث پژوهی |
دانشگاه کاشان |
1388 |
دوفصلنامه |
19 |
210 |
پژوهشی |
حدیث |
پژوهشهای قرآن و حدیث (مقالات و بررسیها) |
دانشگاه الهیات دانشگاه تهران |
1388 |
دوفصلنامه |
19 |
155 |
پژوهشی |
قرآن و حدیث |
حسنا |
کانون سیدالشهدا |
1388 |
فصلنامه |
34 |
270 |
بدون رتبه |
قرآن و حدیث |
حدیث حوزه |
مرکزتخصصی علوم حدیث حوزه |
1389 |
دوفصلنامه |
16 |
110 |
ترویجی |
حدیث |
پژوهش نامه علوی |
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی |
1389 |
دوفصلنامه |
16 |
112 |
پژوهشی |
حدیث |
سراج منیر |
دانشگاه علامه طباطبایی |
1389 |
فصلنامه |
25 |
175 |
ترویجی |
قرآن و حدیث |
کتاب قیم |
دانشگاه میبد |
1389 |
دوفصلنامه |
17 |
140 |
پژوهشی |
قرآن و حدیث |
نشریات سالهای 90 تا 97
هفتسال 90 تا 97 نیز پررنگ تر از سالهای قبل با تأسیس 15 مجله به تولید مقالات قرآنی و حدیثی پرداخته شد که نشریاتِ با رویکرد حدیثی در این سالها بیشتر بهچشم میخورد.
نام مجله |
صاحب امتیاز |
سال تأسیس |
دوره انتشار |
شمارگان |
تعداد مقاله |
رتبه |
گرایش |
احسن الحدیث |
دانشگاه علوم قرآنی خوی |
1392 |
دوفصلنامه |
5 |
32 |
بدون رتبه |
قرآن و حدیث |
مطالعات تطبیقی قرآن و حدیث |
جامعة المصطفی العالمیة |
1392 |
دوفصلنامه |
9 |
45 |
ترویجی |
حدیث |
کتاب و سنت |
دانشگاه قرآن و حدیث |
1392 |
فصلنامه |
9 |
56 |
بدون رتبه |
قرآن و حدیث |
تفسیر اهل بیت ع |
پژوهشگاه قرآن و حدیث |
1392 |
دوفصلنامه |
5 |
30 |
بدون رتبه |
قرآن و حدیث |
پژوهشنامه نهج البلاغه |
دانشگاه بوعلی سینا همدان |
1392 |
فصلنامه |
22 |
155 |
پژوهشی |
حدیث |
مطالعات فهم حدیث |
دانشگاه بین المللی امام خمینی |
1393 |
دوفصلنامه |
9 |
56 |
پژوهشی |
حدیث |
مطالعات ترجمه قرآن و حدیث |
دانشگاه تربیت مدرس |
1393 |
دوفصلنامه |
8 |
52 |
پژوهشی |
قرآن و حدیث |
علوم و معارف قرآن و حدیث |
مرکزتخصصی علوم حدیث حوزه |
1393 |
فصلنامه |
10 |
80 |
بدون رتبه |
قرآن و حدیث |
پژوهشنامه ثقلین |
پردیس قم دانشگاه تهران |
1393 |
فصلنامه |
9 |
63 |
پژوهشی |
قرآن و حدیث |
علوم حدیث تطبیقی |
جامعة المصطفی العالمیه |
1393 |
دوفصلنامه |
7 |
45 |
بدون رتبه |
حدیث |
آموزههای تربیتی در قرآن و حدیث |
دانشگاه ایلام |
1394 |
دوفصلنامه |
5 |
30 |
پژوهشی |
قرآن و حدیث |
نقد کتاب قرآن و حدیث |
موسسه خانه کتاب |
1394 |
فصلنامه |
8 |
110 |
بدون رتبه |
قرآن و حدیث |
دراسات حدیثة فی نهج البلاغه |
دانشگاه پیام نور |
1396 |
دوفصلنامه |
2 |
12 |
پژوهشی |
حدیث |
آموزههای حدیثی |
دانشگاه علوم اسلامی رضوی |
1396 |
دوفصلنامه |
3 |
18 |
ترویجی |
حدیث |
بنابر آنچه گذشت، 35 مجله با گرایش قرآن وحدیث در ایران پس از انقلاب اسلامی راه اندازی و منتشر شده است. فراوانی انتشار مجلات در هر دهه بر اساس نمودار ذیل است:
بنابراین دهه 80 و هفت سال از دهه 90 سالهای اوج ظهور مجلات قرآنی و حدیثی است. تأسیس و توسعه رشتههای قرآنی و حدیثی در هفده ساله اخیر و تربیت نیروهای علمی به تعداد نسبتا خوبی در این سالها توسط حوزه و دانشگاه، علت رونق اینگونه از نشریات است.
ب) وضعیت کمّی نشریات
مجلات قرآن و حدیث را میتوان بر اساس آیتمهای، شمارگان مجلات، تعداد مقالات، رتبه علمی، دوره انتشار و صاحبان امتیاز بررسی آماری کرد که در ذیل بر اساس شاخصههای مذکور گزارش آن ارائه میگردد.
فراوانی نشریات بر اساس گرایش
از مجموع 35 نشریه مزبور 19 مجله در گرایش مشترک قرآن و حدیث بوده و 16 نشریه مستقلا در زمینه حدیثپژوهی است؛ به نمودار درصدی ذیل توجه کنید؛
آمار 46 درصدی مجلات مستقل حدیثی نشان از توجه نسبتاً خوبی به این دانش است که همپای مجلات مستقل قرآنی و یا مشترک قرآن و حدیثی پیش میرود و با توجه به گستردگی احادیث و معارف آن پیشبینی میشود در سالهای آینده نشر مجلات حدیثی نسبتا به نشریات علوم قرآنی مستقل بیشتر شود.
فراوانی نشریات بر اساس تعداد شمارگان
بعد از انقلاب اسلامی بیش از 1000شماره مجله توسط نشریات مزبور منتشر شده است که آمار شمارگان هر مجله در نمودار ذیل ارائه میشود:
با توجه به نمودار فوق، مجله «مشکاة» وابسته به بنیاد پژوهشهای علوم اسلام رضوی، با 139شماره بیشترین شمارگان را بعد از انقلاب اسلامی داشته است و مجله تراثنا و رهیافتهایی در علوم قرآن و حدیث در رتبه دوم و سوم قرار دارند.
فراوانی نشریات بر اساس تعداد مقالات
بعد از انقلاب اسلامی نزدیک به 7500 مقاله در موضوع علوم و معارف قرآن و حدیث در نشریات مزبور به چاپ رسیده است. که آمار تقریبی تعداد مقالات هر کدام از مجلات در نمودار ذیل ارائه میشود:
براساس آمار ارائه شده بهطور میانگین در طول چهل سال انقلاب اسلامی، در هر سال بیش از 185 مقاله علمی با گرایش قرآن و حدیث و یا صرف حدیثی تولید شده است.
فراوانی مجلات بر اساس رتبه علمی
هرکدام از مجلات مزبور دارای رتبه علمی پژوهشی و یا ترویجی و یا بدون رتبه منتشر میشوند که آمار درصدی درجات علمی نشریات در نمودار ذیل ترسیم شده است:
با توجه به آمار ارائه شده در نمودار فوق، نشریات علمی پژوهشی بیش از 50 درصد را به خود اختصاص داده است. بعد از آن مجلات بدون رتبه علمی قرار دارد؛ البته هرچند دارای رتبه نیستند، اما از وجاهت علمی و تخصصی خوبی برخوردارند، بهگونهای که همه مقالات آنها در حد علمی پژوهشی و یا علمی ترویجی هستند.
فراوانی نشریات بر اساس دوره انتشار
مجلات بر اساس سه دورۀ، فصلنامه، دوفصلنامه و گاهنامه منتشر میشود که نشریات علوم و معارف قرآن و حدیث طبق آمار درصدی ذیل منتشر شدهاند.
آمار نشان میدهد مجلات دوره انتشار دوفصلنامه بیشتر است که به نظر میرسد بیشتربودن آمار دوفصلنامه به علت کیفیتبخشی در انتخاب و نشر مقالات در بازه زمانی ششماه است.
فراوانی مقالات بر اساس صاحبان امتیاز
هر کدام از مجلات توسط یک مرکز علمی منتشر شده است که صاحب امتیاز آن مجله محسوب میشود. در بین صاحبان امتیاز، موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث با نشر پنج مجله ناشر بیشترین تعداد مجلات است و بعد از آن مرکز تخصصی علوم حدیث حوزه و مدرسه قرآن و حدیث جامعة المصطفی العالمیة هر کدام با دو نشریه در ترویج علوم و معارف حدیث نقش داشتهاند. بقیه صاحبان امتیاز، انتشار دهنده تنها یک مجله در این زمینه بودهاند.
جمعبندی
35 مجله در زمینه علوم حدیث فعالیت میکنند که بیشتر آن در دهه 80 و 90 تأسیس شدهاند؛ 54 درصد از این نشریات از حیث گرایش مشترک بین قرآن و حدیث است و 46 درصد بهصورت مستقل در زمینه حدیثپژوهی منتشر میشوند. مجلات مزبور تا کنون حدود 7500 مقاله در بیش از 1000 شماره بهچاپ رساندهاند. بیشتر مجلات بهصورت دوفصلنامه و در رتبه پژوهشی منتشر شدهاند. برخی از نشریات مانند «مشکوة» از حیث کمیت مقاله، بیشتر مقاله را چاپ کرده و برخی صاحبان امتیاز، مانند موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث با سه مجله فعال و دو مجله متوقفشده، از حیث تعداد مجله، بیشترین مجله را منتشر کرده است. بنابراین، در چهل ساله انقلاب بهطور میانگین هر ساله حدود 185 مقاله در زمینه قرآن و حدیث تولید شده که ماهانه حدود 16 مقاله و به عبارتی هر دو روز یک مقاله توسط محققان علوم حوزوی و دانشگاهی رشته قرآن و حدیث نوشته شده است.
3. پایاننامهها
هرچند آمار دقیقی از ابتدای انقلاب تا نیمه دوم دهه 70 از پایانامههای علوم و معارف حدیثی و یا مرتبط با آن در دست نیست؛ اما بر اساس دادههای پایگاه ایران داک از سال 1377 و جستوجو در سامانه مدارج علمی حوزه علمیه قم میتوان به تعداد پایاننامههای این رشته رسید.
بر اساس آمار ایران داک تعداد پایاننامهها از سال 1377 تا 1397 بیش از 2550 پایاننامه است. که این پایاننامهها توسط دانشگاههای کشور در این پایگاه ثبت شده است. نمودار فراوانی پایاننامهها در هر سال به شرح ذیل است:
همانطور که در نمودار ملاحظه میشود، از سال 1377 تا 1387 از رکود و کمبودن پایاننامهها خبر میدهد. اما بعد از آن تا سال 1394 دفاع از پایاننامه پررنگ میشود و تعداد آن بالاتر میرود و به عدد 345 پایاننامه میرسد. سپس در سالهای بعد پایاننامههای حدیثی رو به تنزل پیدا میکند تا اینکه در سال 1397 به 76 پایان نامه ثبت شده است.
از تعداد 2500 پایان نامه بیش از 2300 پایان نامه در سطح کارشناسی ارشد و مابقی در سطح دکتری دفاع شده است.
در حوزه علمیه قم بیش از 14250 پایاننامه ثبت شده است که از این مجموع، بیش از 780 پایاننامه با محوریت علوم و معارف قرآن و حدیث است.
بنابراین با احتساب پایاننامههای حوزوی و دانشگاهی، بیش از 3300 موضوع مرتبط با حدیث در کشور ایران بعد از انقلاب اسلامی (از سال 77 تا 97) دفاع شده است. یعنی در هر سال حدود 165 پایاننامه و در هر ماه حدود شش پایاننامه در موضوع علوم و معارف حدیث نوشته شده است.
4. انتشارات
تعداد عنوان کتاب ثبت شده در کتابخانه ملی از ۱۳۱۶ تا ۱۳۵۷ در کل ۱۱ هزار عنوان با میانگین سالیانه ۲۷۵ عنوان کتاب بوده است که این آمار بعد از انقلاب از ۱۳۵۸ تا ۱۳۹۶ به میانگین سالیانه ۳۲۰۴۹ عنوان کتاب و در کل ۱۲۸۱۹۹۶ عنوان کتاب رسیده است. این آمار نشان میدهد پس از انقلاب اسلامی نشر کتاب در ایران جهش ویژه و حدود 117 برابری داشته است (ر. ک: www. qudsonline. ir). ناشران کتابهای علوم اسلامی نیز قبل از پیروزی انقلاب بسیار کم بوده که معروفترین آنها، انتشارات دارالکتب الاسلامیه است که در سال 1317ش تأسیس شده و تا کنون نیز به فعالیت خود ادامه میدهد. بعد از انقلاب اسلامی مراکز نشر علوم اسلامی رونق خوبی داشته است بهگونهای که امروزه هر پژوهشگاه و یا مرکز تحقیقاتی اسلامی خود دارای مجوز نشر است و هر کدام بیشتر در گرایش تخصصی خود اقدام به انتشار کتاب مینماید. در زمینۀ حدیث نیز تعدادی از ناشران به چاپ و نشر کتابهای علوم و معارف حدیث پرداختند که در این بخش به ترتیب تاریخ تأسیس به معرفی مهمترین ناشران کتب دانش حدیث پرداخته میشود:
یک ـ انتشارات جامعه مدرسین
دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با همت جمعی از اعضای محترم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با هدایایی از سوی بنیانگزار جمهوری اسلامی ایران حضرت آیت الله العظمی امام خمینیe و مدیریت حضرت آیت الله محمدرضا فاکر خراسانی در سال 1358ش فعالیت خود را آغاز کرد. این انتشارات در حوزه علوم و معارف حدیث بیش از 50 عنوان کتاب منتشر کرده است (ر. ک: www. en-eslami. ir).
دو ـ انتشارات بوستان کتاب
انتشارات بوستان کتاب که وابسته به دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم است، یکی دیگر از ناشران نشر کتب حدیثی تلقی میشود. این مرکز انتشاراتی که از سال1361 فعالیت خود را آغاز کرده تا کنون بیش از 120 کتاب در زمینه علوم و معارف حدیث منتشر کرده است (ر. ک: www. bustaneketab. com).
سه ـ به نشر
به نشر (انتشارات آستان قدس رضوی) به منظور گسترش فرهنگ اصیل اسلامی و ترویج و نشر معارف رضوی و نیز با هدف چاپ و انتشار آثار ارزشمند در موضوعات علوم و معارف اسلامی، در راستای اهداف فرهنگی نظام مقدس اسلامی فعالیتهای انتشاراتی خویش را در سال 1362 آغاز کرد. این انشارات در ترویج کتابهای حدیث به ویژه فرهنگ رضوی اهتمام ویژه داشته است (ر. ک: www. behnashr. com).
چهار ـ انتشارات سمت
سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها با نام اختصاری سمت سازمانی دولتی پژوهشی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ایران است که به تدوین کتابهای مبنایی و درسی در سطح دانشگاهی میپردازد. این سازمان در ۷ اسفند ۱۳۶۳ با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی تأسیس شد. این انتشارات در زمینه علوم قرآن و حدیث بیش از 60 عنوان کتاب را منتشر کرده که تقریبا نیمی از آن صرفا در گرایش علوم حدیث است (ر. ک: www. samt. ac. ir).
پنج ـ انتشارات زائر
انتشارات زائر که وابسته به آستان مقدس حضرت معصومهh است از سال 1368 شروع به فعالیت نموده است و تا کنون بیش از 450 عنوان کتاب منتشر نموده که از این مجموع، حدود 80 عنوان کتاب در موضوع علوم و معارف حدیث میباشد (ر. ک: www. zaer-karimeh. ir/books).
شش ـ سازمان نشر و چاپ دارالحدیث
این سازمان که وابسته به مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث است، از مهمترین ناشران کتابهای علوم و معارف حدیث میباشد. انتشارات دارالحدیث که از نیمه دوم دهه 70 کار خود را آغاز کرده تا کنون با چاپ و نشر بیش از 350 عنوان کتاب مرتبط با حدیث توانسته است خدمت شایانی در ترویج حدیث داشته باشد (ر. ک: www. darolhadith. ir).
هفت ـ مرکز بین المللی ترجمه و نشر جامعه المصطفی
مرکز بینالمللی ترجمه و نشر المصطفی، زیر نظر معاونت پژوهشی جامعه المصطفیالعالمیه، با هدف ترویج و گسترش معارف اسلامی و نشر کتابهای مورد نیاز داخل و خارج از کشور در حوزه علوم اسلامی و انسانی از سال 1379 آغاز به کار نموده و مفتخر است تاکنون 1276 عنوان کتاب منتشر نموده است. در این بین حدود 60 عنوان کتاب در موضوع حدیث، علوم و معارف آن با زبانهای مختلف انتشار داده است (ر. ک: www. pub. miu. ac. ir).
بنابراین بعد از انقلاب اسلامی انتشارات تخصصی در یک یا چند گرایش شروع به نشر کتاب کردند که هفت مرکز ذکر شده، بیشترین نشر را در موضوع علوم و معارف حدیث داشتهاند که اکثر آنها در دهه 60 تأسیس شده است. از نظر فراوانی انتشار، سازمان نشر و چاپ دارالحدیث بیشترین نشر کتاب در حوزه حدیث داشته است. لازم به ذکر است انتشارات دیگری مانند آل البیت b، دارالکتب الاسلامیه و. . . در نشر کتب حدیثی نقش داشتهاند.
5. انجمنهای علمی
انجمن علمی، سازمانی است که برای ترویج یک رشته یا حرفه علمی یا یک گروهی از رشتهها و حرفههای مرتبط برپا شده است. فعالیتهای انجمنهای علمی بهطور معمول عبارتند از: برگزاری کنفرانسها بهطور منظم، ارائه و بحث در مورد نتایج تحقیقات جدید، چاپ و نشر یا حمایت از تولیدات علمی در رشتههای مربوطه.
اولین انجمن علمی در ایران در سال 1310 تأسیس شده است و تا پیروزی انقلاب اسلامی به 78 انجمن میرسد. بعد از انقلاب، راهاندازی انجمنها رونق میگیرد بهگونهای که امروز نزدیک به 220 انجمن علمی در رشتههای مختلف فعالیت میکنند. بعد از انقلاب در رشتههای علوم اسلامی نیز انجمنهای مختلفی در ایران به ویژه در حوزه علمیه قم تأسیس شده است که در این بخش مهمترین انجمنهایی که در رشته علوم و معارف حدیث فعالیت دارند، معرفی میگردد.
یک ـ انجمن علوم قرآن و حدیث ایران
انجمن قرآن و حدیث ایران عضو وابسته شورای انجمنهای علمی ایران است که از سال 1383 پروانه تأسیس خود را اخذکرده است، زمینه اصلی فعالیت آن علوم انسانی است. اعضای آن نخبگان حوزه و دانشگاه هستند و محل اصلی آن شهر تهران است. مجله پژوهشنامه قرآن و حدیث و برگزاری همایشهای علمی مرتبط با قرآن و حدیث از مهمترین فعالیت این انجمن است (ر. ک: www. saqh. ir).
دو ـ انجمن علمی حدیث حوزه
انجمن حدیث در سال 1389 به منظور گسترش، پیشبرد و ارتقای فعالیتهای علمی در زمینه حدیث پژوهی و نشر معارف اهل بیتb، مجوز تأسیس دریافت کرد. مهمترین فعالیتهای این انجمن عبارتنداز:
ـ برگزاری بیش از 50 نشست علمی نظریهپردازی و ترویجی؛
ـ حمایت از تألیف کتب حدیثی؛
ـ تدوین سرفصلهای رشته علوم حدیث حوزه؛
ـ برگزاری و همکاری در کنگرهها و همایشهای علمی حدیثی؛
ـ ارزیابی کتب درسی و مقالات حدیثی؛
ـ برگزاری دورههای آزاد آشنایی علوم و معارف حدیث؛
ـ . . . (ر. ک: www. anjomanhadith. com).
6. کتابخانهها
قبل از انقلاب، کتابخانهها به صورت عمومی بوده و اما بعد از انقلاب برخی کتابخانهها بهصورت تخصصی در رشته خاصی تأسیس شده است. در ایران بیش از 670 کتابخانه وجود دارد که حدود 78 کتابخانه، تخصصی میباشد. در رشته علوم حدیث نیز تعدادی کتابخانه در ایران فعالیت میکند که در این بخش به معرفی آنها پرداخته میشود.
یک ـ کتابخانه تخصصی حدیث مؤسسه دارالحدیث
کتابخانه تخصصی حدیث، به منظور گردآوری میراث سترگ معصومانb و آثار و منابع حدیثی و مرتبط با حدیث، شکل گرفته است. این کتابخانه همزمان با افتتاح مؤسسه در سال 1374 با هشت هزار جلدکتاب افتتاح گردید و در حال حاضر کتابهای چاپی آن به بیش از 60 هزار جلد رسیده است. منابع کتابخانه بر اساس رده بندی کنگره تنظیم یافته است. افزون بر کتابهای چاپی کتابخانه، حدود چهارصد نسخه خطی، 3500 نسخه عکسی، 2500پایان نامه و آرشیو نشریات با بیش از 250 عنوان نشریه در آن گرد آمده است (ر.ک: www.hadith.net).
دو ـ کتابخانه تخصصی علوم حدیث
کتابخانه تخصصی علوم حدیث وابسته به مرکز تخصصی علوم حدیث حوزه در سال 1389 تأسیس شد که دومین کتابخانه تخصصی حدیثی در قم بعد از کتابخانه دارالحدیث است. در حال حاضر کتابهای این کتابخانه بیش از 16000 هزار جلد رسیده است.
سه ـ کتابخانه تخصصی علوم قرآن و حدیث آستان قدس رضویg
کتابخانه تخصصی علوم قرآن و حدیث در فروردین سال 1389 افتتاح گردید. کتابهای چاپی این کتابخانه بالغ بر بیش از 30 هزار نسخه و بیش از 620 عنوان پایاننامه است (ر. ک: www. library. razavi. ir).
چهار ـ کتابخانههای الکترونیکی و مجازی
یکی از پیشرفتهای خدماتی در عرصه پژوهش که بعد از انقلاب و در دهه 80 آغاز شد تولید کتابخانههای الکترونیکی و مجازی است. که در ذیل به مهمترین آنها اشاره میگردد:
ـ کتابخانه دیجیتال نور: که بیش از 8000 عنوان کتاب در سایت این کتابخانه بارگزاری شده که نزدیک به 500 عنوان در زمینه علوم حدیث است.
ـ نرم افزار مکتبه اهل بیتb: با بیش از 7000 کتاب در زمینه علوم اسلامی که بیشتر آن زمینه علوم و معارف حدیث و قرآن است.
ـ نرم افزار جامع الاحادیث: بیش از 400 کتاب حدیثی و مرتبط با آن در این نرم افزار ارائه شده است.
ـ نرم افزار رجال الشیعه: در این نرم افزار 100 عنوان کتاب رجالی ارائه شده است.
ـ نرم افزار حدیث اهل بیتb: در این نرم افزار بیش از 160 کتاب علوم و معارف حدیث که در موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث منتشرشده، برای محققان ارائه گردیده است.
ـ نرم افزارهای علوم اسلامی حوزه علمیه اصفهان
بنابر آنچه گذشت، بعد از انقلاب اسلامی علاوه بر گسترش کتابخانههای عمومی، بهصورت تخصصی نیز توسعه یافته است که کتابخانههای تخصصی علوم حدیث جزء آنهاست. همچنین یکی از پیشرفتهای خدماتی در زمینه پژوهش، تولید کتابخانههای الکترونیکی است که خدمت شایانی برای محققان داشته است.
7. کنگرهها، همایشها و نشستهای علمی
پیش از انقلاب اسلامی تقریبا هیچگونه برگزاری کنگره و یا همایش و نشستهای تخصصی در رابطه با علوم و معارف حدیث دیده نمیشود. اما بعد از انقلاب اسلامی با تخصصیشدن رشتهها و تولید علم در این رشته شاهد برگزاری نشستهای علمی، همایشها و کنگرههای علمی بودهایم. برای مثال مهمترین کنگرهها و همایشها در ایران به شرح ذیل برگزار شده است:
ردیف |
عنوان کنگره |
سال برگزاری |
1 |
کنگرۀ بین المللی بزرگداشت ثقة الاسلام کلینی |
1388 |
2 |
Section 1.01 کنگرۀ بین المللی بزرگداشت هزارۀ وفات سیّدِ مرتضی علم الهدی |
1393 |
3 |
همایش ملی حدیث رضوی |
1394 |
4 |
کنگره بین المللی قرآن وحدیث |
1394 |
5 |
کنگره بین المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی |
1396 |
6 |
کنگره بین المللی قرآن و علوم اسلامی |
1397 |
درباره نشستهای علمی به صورت تخصصی حدیثی، مراکزی همچون انجمن حدیث حوزه، مدرسه قرآن و حدیث جامعة المصطفی، دانشگاه و پژوهشگاه قرآن و حدیث و بنیاد پژوهشهای آستان قدس رضوی و . . . صدها نشست علمی برگزار کردهاند.
نتیجه
دانش حدیث در عرصه پژوهش بعد از انقلاب رشد گستردهای پیدا کرده است و حتی در اکثر عرصهها در قبل از انقلاب پیشینهای نداشته است. اولین واحد پژوهشی حدیثی با پیروزی انقلاب شروع به کار کرده و بعد از آن مراکز دیگری همچون موسسه علمی دارالحدیث کار تخصصی پژوهشی حدیثی را دنبال میکند؛ در عرصه نشریات نیز بعد از انقلاب رویه تخصصیبودن را پیش میگیرد و نسبت به سایر مجلات علوم اسلامی بیشترین تعداد مجلات را دارا است و تا کنون بیش از 1000 شماره مجله در این رشته به چاپ رسیده است. در عرصه انتشارات نیز بعد از انقلاب بیش از هفت ناشر تأسیس شدهاند که ناشر کتابهای علوم و معارف حدیثی هستند. بعد از انقلاب اسلامی برای برگزاری کرسیهای علمی و حمایت از تولید علوم حدیثی دو انجمن علمی تأسیس شدهاند. بعد از انقلاب اسلامی علاوه بر گسترش کتابخانههای عمومی، بهصورت تخصصی نیز توسعه یافته است که کتابخانههای تخصصی علوم حدیث جزء آنهاست. همچنین یکی از پیشرفتهای خدماتی در زمینه پژوهش، تولید کتابخانههای الکترونیکی است که خدمت شایانی برای محققان داشته است. چندین کنگره بزرگ قرآنی و حدیثی و دهها همایش ملی و بین المللی و صدها نشست علمی از دستاوردهای پژوهشی بعد از انقلاب در این رشته است.
منابع
www. irandoc. ac. ir