تحلیل احادیث طینت و رابطه آن با اختیار انسان

نویسندگان

چکیده

موضوع، طینت و خمیرمایه اولیه آفرینش انسان از جمله مطالبی است که در منابع روایی به آن پرداخته‌ شده است. شیعه و عدلیه از یک‌سو قائل به حسن و قبح عقلی هستند و بر اراده و اختیار انسان پافشاری می‌کنند و از سوی دیگر با یک سلسله احادیث و روایاتی مواجه می‌باشند که حکایت از جبر و محدودیت انسان‌ها دارد. ظاهر این احادیث بیانگر این موضوع است که خداوند طینت انسان‌ها را متفاوت آفرید و از همان ابتدا طبیعت برخی را بهشتی و طبیعت برخی دیگر را جهنمی دانست. به همین سبب، علما و بزرگان راه‌حل‌های مختلفی را جهت حل این مسئله ارائه نموده‌اند. پژوهش حاضر این راه‌حل‌ها را بررسی کرده و به این نتیجه رسیده است که بر اساس روایات اختلاف انسان‌ها در طینتشان امری طبیعی و اجتناب‌ناپذیر نظام خلقت بوده و اختلافات ناشی از طینت که در اخبار طینت بیان‌ شده به نحوی نیست که اختیار را از انسان سلب کند بلکه نقش ماده اولیه خلقت و طینت انسان‌ها در حد اقتضاست نه بیش از آن.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Analysis of the Traditions on Ordained Nature and Their Relationship with Free Will

نویسندگان [English]

  • Morteza Fadaei Isfahani
  • Seyyed Mojtaba Mousavi
چکیده [English]

The subject of the nature, constitution and creati of human beings is one of the issues that have been addressed in the narrations. The Shīʿa and ʿAdliyya (i.e. the Muʿtazilah), on the one hand, believe in the rational basis of good and evil and insist on human choice and free will while on the other hand, they are faced with a series of traditions and narrations that speak of predetermination and the limitations of human beings. The apparent meaning of these traditions suggest that God has created human beings with different natures and from the very beginning, the nature of some is heavenly while others have a hellish nature that would lead them to perdition. For this reason, scholars and luminaries have come up with various solutions to this problem. The present study based on the traditions analyzes these solutions, and comes to the conclusion that by studying these narrations one realizes that the differences in the nature of human beings is something natural, and inevitable in the system of creation, and the differences arising from the variant natures which have been highlighted in the narrations are not such that they would deprive a person of his free will. Rather, its role in final fate, and his [preordained] nature, is limited to what is essential, not more than that.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Narrations on nature
  • free will and predetermination
  • disposition
  • felicity and wretchedness
  • righteousness and evil