بررسی سندی حدیث سلسله الذهب (ایمان)

نویسندگان

چکیده

حدیث ایمان از روایات مشهور علی بن موسی‌الرضا است که آن را هنگام ورود به نیشابور به نقل از پدران بزرگوار خود و جدش رسول الله بیان فرمودند و به حدیث «سلسلة الذهب» نیز نام بردار است؛ چرا که سلسله اصلی راویان این حدیث تا امام رضا همگی از فرزندان رسول خدا می‌باشند. گزارش این حدیث از امام رضا ، در منابع روایی اهل‌سنت طرق فراوانی دارد که مجموعاً 57 طریق را تشکیل می‌دهد. بدون در نظر گرفتن شخص اباصلت، راویان حداقل هفت طریق آن از اباصلت کاملاً صحیح است. متأسفانه به رغم کثرت طرق و صحت سندی برخی از موارد یاد شده و ثبت آن به عنوان یک سند تاریخی، باز مورد کم‌توجهی برخی از محدثان بزرگ قرار گرفته است که تنها دلیلش تضعیف اباصلت توسط برخی از رجالیان اهل‌سنت است. البته چنین قضاوتی راجع به اباصلت نیز به دور از معیارها و مبانی علمی است که بخشی از مقاله آن را اثبات کرده است. ضمن آنکه این روایت در منابع حدیثی شیعه نیز دارای سند صحیح است که بر تقویت و اعتبار حدیث می‌افزاید. سایر طرق شیعه و اهل‌سنت نیز که ضعیف هستند می‌تواند از باب متابعات مورد توجه قرار گیرند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Analysis of the Isnad of the ‘Golden Chain’ Tradition (Faith)

نویسندگان [English]

  • Muhammad Husayn Bahrami
  • Sayyed Lugman Hakimi
چکیده [English]

The ‘Tradition of Faith (īmān)’ is one of the famous narrations from ʿAlī ibn Mūsā al-Riḍā (‘a) which he articulated upon entry into the city of Neyshābūr, quoting from his illustrious forefathers up to his great-grandfather the Prophet of Allāh (ṣ). It is also known as the Golden Chain (silsilah al-dhahab) Tradition, since all the narrators in its chain, right up to Imām al-Riḍā (‘a), are from the [infallible] progeny of the Holy Prophet (ṣ). The secondary narrators who transmitted this tradition from Imām al-Riḍā (‘a) did so with numerous chains of transmission that have been recorded in Sunni sources and altogether come up to 57 chains. If we ignore Abū Ṣalt, the narrators in at least seven chains make up sound chains of transmission. Unfortunately, despite the numerous chains and the soundness of some of them, as well as the fact that it has been recorded as one of the established historical events, this narration was still overlooked by some of the great traditionists. The only reason for this is that some Sunni biographers considered Abū Ṣalt to be a weak narrator. Of course, this kind of judgment against Abū Ṣalt is not based on any logical or rational principles, which part of this paper proves. Furthermore, at least one chain of this narration found in Shi‘i sources is considered sound, which itself increases the strength and authority of this tradition. The other chains, in both Shi‘i and Sunni sources, which are considered weak, can still be considered as corroborating evidence.

کلیدواژه‌ها [English]

  • : ʿAlī ibn Mūsā al-Riḍā (‘a)
  • Tradition of Faith
  • Golden Chain
  • Abū Ṣalt Harawī
دوره 2، شماره 2
سال دوم، شماره دوم، بهار و تابستان 1394
مرداد و شهریور 1394
صفحه 125-146
  • تاریخ دریافت: 25 اردیبهشت 1394
  • تاریخ بازنگری: 20 خرداد 1394
  • تاریخ پذیرش: 30 خرداد 1394