علم غیب امام علی در نهج البلاغه

نویسنده

چکیده

علم امام از مسائل دیرین دانش کلام است. شریف رضی احادیثی درباره علم غیب امام علی و امامان شیعه را در کتاب «نهج‌البلاغه» گرد آورده است. در میان برخی فرقه‌های اسلامی از جمله معتزلیان، دیدگاه‌هایی وجود دارد که فقط برای شخص امام علی مقام عصمت و علم غیب را پذیرفته‌ است. ابن ابی‌الحدید به عنوان یکی از شارحان بسیار مهم، از معتزلیانی است که فقط درباره شخص امام علی علم غیب و مقام عصمت را پذیرفته‌اند. با این حال شارحان شیعی نهج‌البلاغه معتقدند در «نهج‌البلاغه» اشارات و تصریحاتی درباره نوعی بودن علم غیب وجود دارد. ابن ابی‌الحدید دست کم درباره مسائل سیاسی پس از پیامبر در میان شیعیان به انصاف شناخته شده است. وی با این انصاف و آن دیدگاه کلامی به شرح کتابی پرداخته که در آن، سخن از نوعی بودن علم غیب امامان شیعه نیز به میان آمده است. همین امر موجب شده است وی در شرح بخش‌هایی از «نهج‌البلاغه» که درباره علم امامان است، در کشمکش احساس انصاف‌ورزی و اقتضائات این باور کلامی گرفتار شود و گاه به سوی این انصاف کشیده شود و گاه به سوی اقتضائات آن باور کلامی متمایل شود. شارحان شیعی نهج‌البلاغه نیز سعی کرده‌اند این رفتار دوسویه او را به چالش بکشند. مقاله حاضر دیدگاه‌های شارحان شیعی و ابن ابی‌الحدید را درباره نوعی یا شخصی بودن علم امام مقایسه کرده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Imam Ali's and Knowledge of the Unseen in Nahj al-Balagha

نویسنده [English]

  • Muhammad Ashayiri Munfarid
چکیده [English]

The knowledge of the Imām is one of the perennial issues of theology. Sharīf Raḍī has collected, in the Nahj al-Balāgha, some traditions about the knowledge of the unseen that Imām ʿAlī (‘a) and other Imāms after him possessed. Among some schools of thought, such as the Mu‘tazilis, it is believed that only Imām ʿAlī (‘a) had knowledge of the unseen and was an infallible. One of the most important commentators [of Nahj al-Balāgha] is Ibn Abī al-Ḥadīd who was a Mu‘tazili and was of the opinion that Imām ʿAlī was infallible and possessed knowledge of the unseen. Despite this, other Shi‘i commentators of Nahj al-Balāgha believe that the Nahj al-Balāgha contains allusions and explicit statements about the generic nature of knowledge of the unseen. Ibn Abī al-Ḥadīd is considered by the Shi’is to be, at the very least, fair and unbiased in his views about the political events that transpired after the Prophet. It is with this objectivity and theological background that he embarked upon the commentary of a book wherein the knowledge of the unseen is portrayed as generic to the Imāms. This very issue was the cause of a kind of internal struggle between his objectivity and theological persuasion related to some of the passages of Nahj al-Balāgha that he experienced. As a result, he would at times lean towards his fair and unbiased approach and at other times he was pulled towards his dogmatic beliefs. The Shi‘i commentators of Nahj al-Balāgha have also tried to challenge his dual approach. The present paper examines the views of Shi‘i commentators as well as Ibn Abī al-Ḥadīd regarding the generic or personal nature of the Imām’s knowledge.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Imām ʿAlī’s knowledge of the unseen
  • Nahj al-Balāgha
  • Ibn Abī al-Ḥadīd
  • Imāmiyya
  • Mu‘tazila
  • commentators of the Nahj al-Balāgha
دوره 2، شماره 2
سال دوم، شماره دوم، بهار و تابستان 1394
مرداد و شهریور 1394
صفحه 55-76
  • تاریخ دریافت: 22 خرداد 1394
  • تاریخ بازنگری: 29 خرداد 1394
  • تاریخ پذیرش: 30 تیر 1394